អត្ថបទចុងក្រោយ
ប្រវត្តិ អត្ថន័យ នៃព្រះរាជពិធីបុណ្យច្រត់ព្រះនង្គ័ល និងរបៀបរបបនៃការប្រារព្ធព្រះរាជពិធី ក្រកោ រុក្ខជាតិដុះនៅតំបន់ព្រៃភ្នំកម្ពុជា អាចប្រើប្រាស់ជាឱសថសម្រាប់ព្យាបាលជំងឺជាច្រើនមុខ ៧ចំណុច ក្នុងជីវភាពប្រចាំថ្ងៃ ដែលឪម្តាយគួរចៀងវាងក្នុងការចិញ្ចឹមកូនរបស់អ្នក អត្ថន័យដ៏ជ្រាលជ្រៅ និងមូលហេតុពិត ដែល «ផ្តិលថ្មកែវ» បានក្លាយជានិមិត្តរូបរបស់ខេត្តពោធិ៍សាត់  ប្រវត្តិកាលពី១១៧ឆ្នាំមុន ទាក់ទងនឹងរឿងរ៉ាវដែលនាំឲ្យសៀមប្រគល់ខេត្តបាត់ដំបង មកឲ្យខ្មែរវិញក្រោមការគ្រប់គ្រងដោយបារាំង នាសម័យនោះ ប្រវត្តិទាក់ទងដំបូងបំផុតនៃគំរូ «ផ្ទះកន្តាំង» ខ្មែរ ផ្ការាក់ ឬផ្កាស្នេហ៍ ដែលមនុស្សជំនាន់ដើមឲ្យតម្លៃថាខ្ពងខ្ពស់ ថ្លៃថ្នូរ បច្ចុប្បន្នស្ទើតែគ្មានអ្នកប្រើប្រាស់និងស្គាល់ពីតម្លៃទៀតឡើយ

ប្រវត្តិទាក់ទងដំបូងបំផុតនៃគំរូ «ផ្ទះកន្តាំង» ខ្មែរ

សំណង់គេហដ្ឋានរបស់ជនជាតិខ្មែររួមមាន៖ ផ្ទះកន្តាំង ផ្ទះប៉ិត ផ្ទះរោងដោល ផ្ទះកិង ជាសំណង់ផ្ទះបុរាណ ដែលនៅបន្សល់ជាកេរដំណែលមកទល់សព្វថ្ងៃនេះ។ ក្នុងចំណោមផ្ទះទាំងនោះ ផ្ទះកន្តាំង ហាក់មានសំនៀងដូចទៅនឹងភាសាចិន ។ ហេតុ​អ្វី​បាន​ជា​ពលរដ្ឋខ្មែរ​​ហៅ​ផ្ទះ​ប្រភេទ​នេះ​ថា ផ្ទះ​កន្តាំង ទៅវិញ?

ប្រវត្តិ​នៃ​ការ​ហៅ​ឈ្មោះ​ផ្ទះខ្មែរ​ថា ជា​ផ្ទះ​កន្តាំង គឺ​ដោយ​សារ​ពាក្យ “កន្តាំង​” មាន​ទំនាក់​​ទំ នង​នឹង​ជនអន្តោប្រវេសន៍​ចិន​មកពី​តំបន់​ក្វាងទុង (ហ្រ្វង់ស្វា តាំង​ទុយរីយ៉េរ៍ ២០០៦)។ ជន​ជាតិ​នេះ ​បាន​តាំង​ទីលំ​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​វៀតណាម​មួយ​រយៈ​ ក្រោយមកពួកគេបាន​នាំ​យកគម្រូ​ផ្ទះ​នេះ​ចូល​មក​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ ដោយ​គ្រាន់​តែ​ធ្វើ​ការ​កែច្នៃ​​ខ្លះៗ​ ដើម្បី​តម្រូវ​ទៅ​តាម​អាកាស​ធាតុ​ក្នុង​តំបន់ (ហ៊ុយ ប៉ាន់ ១៩៧៣ ទំ.៦២)។ ជន​ជាតិ​ខ្មែរ ​​ក៏​និយម​ហៅ​ភូមិ​ទាំង​នោះ​ថា ជាភូមិ​កន្តាំង គឺ​ភូមិ​ដែលកសាង​ឡើង​ដោយ​ចិន​កន្តាំង ហើយ​ផ្ទះ​របស់​ជន​ជាតិ​ចិន​នោះ​ ក៏​ត្រូវ​បាន​គេ​ហៅ​ថា ផ្ទះ​កន្តាំង ចាប់​ពី​ពេល​នោះ​តរៀងមក។សព្វ​ថ្ងៃ​ផ្ទះកន្តាំងមួយ​ចំនួន​ធំ ​ធ្លាប់​ជាកម្ម​សិទ្ធិ​របស់​ពលរដ្ឋដែលជាប់​ខ្សែរស្រលាយចិន (ហៅថាកូនចៅចិន) ដែល​បុព្វ​បុរស​របស់ពួក​គេជាជន​អន្តោប្រវេសន៍​ចូល​មក​រស់​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​ក្នុង​កំឡុងសតវត្សរ៍ទី១៨ និងទី១៩។

ប៉ុន្តែបើយោងតាមអ្នកជំនាញបានអះអាងថា ផ្ទះកន្តាំងនេះ មានប្រវត្តិជាយូរមកហើយនៅលើទឹកដីខ្មែរ ដោយសារមានគំរូនៃផ្ទះកន្តាំងនេះ ឃើញមាននៅលើចំលាក់ផ្សេងៗ ដូចជាតាមថែវប្រសាទបាយ័នជាដើម។ ដូច្នេះហើយ ទើបគេអះអាងថា ផ្ទះ​កន្តាំង​​មាន​អាយុ​កាលចំ​ណាស់​នៅ​ក្នុង​ប្រទេស​កម្ពុជា ។ ផ្ទះកន្តាំង ត្រូវគេឃើញមានភាគច្រើនជាផ្ទះនៃអ្នកស្រុកដែល​សម្បូរ​នៅតាមដងទន្លេធំ ឬតាម​ដង​ទន្លេ​មេគង្គ តាម​ជួរដងស្ទឹង និងទន្លេជាអាទិ៍ ស្រុក​ស្អាង ស្រុក​កោះ​ធំ នៃ​ខេត្ត​កណ្តាល ។ ស្រុក​ស្រីសន្ធរ ស្រុក​កោះ សូទិន និងស្រុក​កងមាស នៃ​ខេត្ត​កំពង់ចាម ។ ស្រុក​បារាយណ៍ និងស្រុក​ស្ទោង ខេត្ត​កំពង់​ធំ និងផ្នែក​ខ្លះ​នៃខេត្ត​សៀមរាប និងខេត្តក្រចេះជា​ដើម​ ។

ផ្ទះកន្តាំងដែលសមញ្ញបំផុតមានដំបូលផ្គុំឡើងដោយផ្ទាំងពីរ ដែលមកទល់គ្នាត្រង់មេដំ បូល។ រឺឯសរសរមានបីជួរយ៉ាងតិច ជួរកណ្តាលតែងខ្ពស់ជាងគេ ហៅថាសរសរមេដំ បូល រឺសរសរទ្រូង អ្នកខ្លះទៀតហៅថាសរសរកន្លោង។ ចំណែកសរសរជើងរៀងនៅអមសងខាងជាធម្មតា។ ទ្វារផ្ទះតែងនៅចន្លោះសរសរជើងរៀង។ ផ្ទះកន្តាំង បើប្រៀបធៀបទៅនឹងប្រភេទផ្ទះរោងដោល, ផ្ទះរោងឌឿង ឬផ្ទះប៉ិត គឺមានភាពងាយស្រួលសាងសង់ជាងគេ ។ ផ្ទះកន្តាំង ថ្វីត្បិតតែមើលពីក្រៅទៅមានភាពសាមញ្ញក្តី ប៉ុន្តែនៅខាងក្នុងគេមានវីធីរៀបចំឱ្យមានរបៀបរបបផ្សេងៗគ្នា តាមការចូលចិត្ត។ឧទាហរណ៍ តែងឃើញគេធ្វើបន្ទប់ដែលមានដំបូលបាំងពីលើហាក់ដូចជាពិតាននោះ គឺជាស្កាកដែលគេអាចប្រើប្រាស់សម្រាប់ដាក់ឥវ៉ាន់ផ្សេងៗ ។ ផ្ទះ​កន្តាំង​នេះ​ត្រូវ​បាន​គេ​ធ្វើ​ក្លាយ​ទៅ​ជា​បែប​ផ្សេងៗ​ទៀត​បាន គឺគេ​ធ្វើ​ដំបូលលើ​ត្រង់​ខាង​មុខ និងខាង​ក្រោយ​ទម្លាប់​ជាហប់​បន្តិច ល្មម​ល្អ​មើល ហៅ​ថា “​ផ្ទះ​កន្តាំង​ក្លាយ​” ។

ផ្ទះនេះអាចមានពីមួយខ្នងរហូតទៅដល់ប្រាំខ្នង។ ជួលកាលនៅខាងមុខបង្អស់ មើលទៅឃើញហាក់ដូចជាខ្នងមួយដែរ តែតាមពិតរាប់ថាជាខ្នងពុំសមឡើយ ត្បិតពុំមែនសម្រាប់នៅ ទទឹងក៏តូចហើយនៅចំកណ្តាលទទឹងផ្ទះ ឯជញ្ជាំងបិទបាំងក៏គ្មាន។ គេហៅថា ហោណាំងវិញ។ ម្យ៉ាងទៀតផ្ទះកន្តាំង អាចមាន “ស្លាប” ចេញពីប៉ែកខាងក្រោមនៃហោជាង ជាទូទៅគេហៅថា “កន្តាំងស្លាប” តែអ្នកស្រុកខ្លះហៅថា “បាក់ណុក” ប្រែថាស្លាបបក្សី រឺ ប៉ែនណុក ។ ស្លាបនេះអាចការពារថ្ងៃ​ និងភ្លៀងបន្តិចបន្តួចបាន។ រឺឯកំពស់មានខ្ពស់ទាប សង់ទៅតាមស្ថានភាពដី បើសង់ជាប់ផ្ទាល់ដីគេហៅថា ផ្ទះតៀម។ រចនាសម្ព័នផ្ទះកន្តាំង មានភាពសាមញ្ញជាងរចនាសម្ព័ន្ធប្រភេទផ្ទះផ្សេងៗ ហើយមានភាពងាយស្រួលសង់ជាមួយឈើធម្មតា ឬសម្ភារៈល្មមៗអាចធ្វើបាន ដូច្នេះហើយទើបអ្នកស្រាវជ្រាវបញ្ជាក់ថា ផ្ទះកន្តាំង សម្បូរជាងគេនៅក្នុងប្រទេសខ្មែរ ជាពិសេសសម័យបច្ចុប្បន្ននេះ ដែលឈើកាន់តែខ្សត់ទៅៗ។

សូមបញ្ជា​ក់​ផង​ដែរ​ថា ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះ​បាទ​ស៊ី​សុវត្ថិ (១៩០៤-១៩២៧) នៅ​ស្រុក​ស្រែ​ចំការ មាន​តែជន​ជាតិ​ចិន និង​ជន​ជាតិ​យួន​ដែល​និយម​ធ្វើ​ផ្ទះ​កន្តាំង​ជា​ផ្ទះ​ផ្សារ ឬផ្ទះ​តៀម សម្រាប់​លក់​ដូរ​ទំនិញ​ផ្សេងៗ។ លុះមកដល់​រជ្ជកាល​ព្រះ​បាទ​ស៊ី​សុវត្ថិ​មុនីវង្ស (១៩២៧-១៩៤១) និងរជ្ជកាល​ព្រះ​បាទ​នរោត្តម​សីហនុ (១៩៤១-១៩៥៥) ប្រជាជន​ខ្មែរ​និយម​ធ្វើ​ផ្ទះ​កន្តាំង​ជា​ច្រើន​​ប្រភេទ ខ្លះ​សង់​ផ្ទាល់​ដី ខ្លះ​សង់​ច្រើន​ខ្នង មាន​ពីរ​ខ្នង បីខ្នង ប្រាំខ្នង ហើយ​ខ្លះ​ទៀត សង់​ខ្ពស់​ឡើង​លើ​ពីរ​ជាន់​ក៏​មាន។ ផ្ទះ​កន្តាំង​របស់​កូន​ចៅ​ចិន​ច្រើន​តែ​មាន​ឡៅតឿ​សម្រាប់​កូន​ក្មេង​ស្នាក់​នៅ ឬប្រើ​ជាកន្លែង​ទុកឥវ៉ាន់​ផ្សេងៗ។ ដូច្នេះ​ហើយ​ទើប​ក្រោយ​មក ផ្ទះ​ល្វែង​ក្នុង​ក្រុង​ដែល​ជា​ផ្ទះ​លក់​ទំនិញ សង់​មាន​ឡៅតឿ​តាមលំ​នាំ​ផ្ទះ​កន្តាំង​នេះ​ឯង។ រីឯ​ផ្នែក​ខាង​ក្នុង​នៃ​ផ្ទះ​កន្តាំង​បុរាណ​វិញ មាន​ការតុប​តែង​រចនា​លម្អក្បាច់​​​ក្បូរភ្ញីផ្កា និងរូប​សត្វស្លាប​ផ្សេងៗ ដែលជួនកាល​មាន​លាប​ពណ៌​ទឹក​មាសថែម​ទៀត​ផងដែរ នៅ​លើ​ធ្នឹម​ទ្វារ​​ចេញ​ចូល​ធំ​នៃ​បន្ទប់​ទទួល​ភ្ញៀវ ៕

ប្រភពៈ

ទំព័រផ្សេងៗ